Ny Valp eller Kattunge?

lele1.jpg
_MG_2195 (1).JPG

Det finns många saker att tänka på när man har en hund eller katt i hemmet. På vår hemsida kan man få lite tips och tricks om olika sjukdomar och till exempel förgiftningar. Denna sida är till för dig som funderar på att köpa en hund eller katt och vill veta vad man ska veta innan.

Innan flytt till nya hemmet:

Hund

Alla valpar ska vaccineras vid 8 veckors ålder och ID-märkas hos en veterinär. Detta betyder att när du får hem din valp ska den ha ett vaccinationsintyg, chipmärkning med chipnummer, vara avmaskad samt ha ett besiktningsintyg som bekräftar att den är frisk (eller vilka anmärkningar som redan finns vid köpet). Rabies vaccination kan ges tidigast vid 12 veckor (tillsammans med andra vaccinationen till exempel) och då får valpen resa in till Sverige efter 21 dagar.

Valpar från annat land än Sverige (och Norge) får alltså inte komma till sin nya ägare förrän de är 15 veckor gamla. När du fått hem din valp vid 8 veckors ålder är det alltså ditt ansvar att fylla på med andra grundvaccinationen vid 12 veckors ålder, vilket också oftast blir ditt första besök till oss med din valp.

Kat

För kattungar gäller numera att de får lämna hemmet tidigast vid 14 veckors ålder. Det rekommenderas att vaccinera vid 8 och 12 veckors ålder samt ID-märkas. Sedan januari 2023 är det lag på att detta nummer ska registreras på dig som ägare på Jordbruksverkets hemsida. Uppfödare väljer ofta att göra en besiktning också innan flytt till det nya hemmet. Vid besiktning kan veterinären besluta om det är tillåtet att flytta innan katten har fyllt 14 veckor. Din nya kattunge kommer alltså oftast vara grundvaccinerad när den flyttar hem till dig och nästa vaccination är då vid 1 års ålder.

Mat:

Ofta får man veta vad valpen eller kattungen har ätit innan och då är det bra att fortsätta med samma mat först och fasa in annat foder om man önskar lite senare när din nya vän har kommit till ro i hemmet. Efter flytt kan din hund eller katt bli dålig i magen en dag eller två på grund av stress och miljöbyte, ta kontakt med veterinär om det inte blir bättre eller allmäntillståndet påverkas.

Utomhus:

Hund

Valpar behöver lära sig att kissa och bajsa utomhus. Detta kräver träning och tålamod. I början är det viktigt att inte ta med valpen till hundrastgården eller ställen med många andra hundar då den lilla valpen har sämre immunförsvar än en vuxen vaccinerad hund. Efter andra vaccinationen vid 12 veckors ålder kan man börja träffa andra hundar utan risk för smitta. Det är bra att låta din valp gå promenader och röra sig så mycket den klarar av eller orkar för det är så benstommen och musklerna utvecklar sig bäst.

Katt

Kattungar bör hållas inomhus tills de är kastrerade vilket ofta görs vid 6 månaders ålder. Det är inte tillåtet att ha en okastrerad katt utomhus. När en katt flyttar till ett nytt hem brukar det ta 6–8 veckor för den att veta vad som är hemma. Om en vuxen katt adopteras är därför rekommendationen att hålla den inomhus under denna period och sedan släppa ut i koppel först så att din nya vän lär sig hitta hem igen.

Var hittar man sin nya vän?

Det finns många sätt att komma i kontakt med uppfödare, omplaceringsdjur samt adoptera från katthem eller hundstall. Nedan finns länkar till några hemsidor som vi kan rekommendera att söka på i första hand. Där finns det även mer information angående vad man ska tänka på innan köp.

www.SKK.se - hund

www.sverak.se – katt