Resa med Djur

Phlebotomus_pappatasi_bloodmeal_continue2.jpg

Resa med hund utomlands (samma regler gäller även för katt)  - detaljerad information finns på Jordbruksverkets hemsida.

Vad behöver man tänka på:

• Hundens pass - för att få pass måste hunden vara id-märkt antingen med mikrochip, eller med tatuering om hunden märktes före 3 juli 2011.

• Hunden måste vara vaccinerat mot rabies. Vaccinationen får utföras tidigast vid 12 veckors ålder - om valpen vaccinerades innan, måste den vaccineras om för att vaccinet skall gälla.

• Det måste ha gått minst 21 dagar efter den senaste rabiesvaccinationen. Detta krav gäller inte för hundar som vaccineras regelbundet innan den förra vaccinationen har gått ut.

• Kontrollera alltid kraven i alla länder som ni kommer att besöka med hunden - även om ni bara planerar att köra igenom dem.

• I de flesta länder krävs inga andra vaccinationer, men det är ändå klokt att hunden är vaccinerad mot de vanligaste virussjukdomarna - fråga oss gärna om råd.

Att ha dokument i ordning är inte allt – man får även tänka på den rekommenderade profylaxen mot sjukdomar som inte förekommer i Sverige och som kan vara farliga för hunden, tex hjärtmask, leishmania eller babesia. Hjärtmasken sprids av moskiter, leishmania av sandmyggor och babesia av den bruna fästingen. Moskiter och sandmyggor är mest aktiva på kvällarna – försök undvika kvällspromenader, använd även myggnät om du kan.

I många europeiska länder finns det dessutom stor risk att drabbas av fästingburna sjukdomar, som erlichia, babesia, anaplasma samt TBE.  Därför är det bra att ge hunden extra skydd när du reser söderut. Det finns olika preparat, både i form av tabletter, spot-on eller halsband - fråga oss gärna om råd.

Att bo på en ny plats kan vara påfrestande för hunden - försök att inte lämna den ensam på ett hotellrum.

Undvik även plötsliga matbyten. Det är bäst att ta med sig maten som hunden äter varje dag för att förhindra mag-tarmbesvär.

Läs mer om dessa specifika sjukdomar som förekommer utomlands på SVAs hemsida:

• Leishmania (Leishmanios)

• Hjärtmask (Dirofilaria immitis, Tropisk hjärtmask)

• Dirofilaria repens

• Babesia (Babesios)

• Erlichia (Monocytär ehrlichios)

• Anaplasma (Anaplasma phagocytophilum)

• TBE (Tick-borne encephilitis virus)

Ha en trevlig resa!